Senin, 23 April 2012


Siapakah yang mencipta jam??


jam matahari, jam pertama, jam pertama dibuat, gambar jam matahari, jam pertama didunia,Di zaman era millenium, sekarang kita sudah boleh mengetahui waktu, tanpa melihat matahari, walaupun didalam rumah, keretapi, hari yang gelap kerana hujan, mahupun sudah lewat malam kerana satu alat dinamakan jam telah dicipta. Namun, adakah anda tahu siapakah yang mencipta jam ini?
Jam ini sudah lama ada ketika zaman batu lagi, mereka hanya bersandarkan kepada Matahari, meletakkan kayu pengukur di tengah padang atau tempat yang lapang atau menggunakan gerak intiusi (huh, bukan senang tuh!).
Siapa orangnya?
Jam dicipta pada tahun 1504. Peter Henlein membangunkan jam mudah alih (jam yang boleh bergerak). Manakala ia mudah digunakan, untuk si pemakai mengetahui keberkesanan keupayaan jam untuk mengetahui masa yang tepat.
Patek Philippe mengkreditkan dengan ciptaan pertama seutas jam tangan pada lewat abad ke-19. Dia mereka seutas jam tangan hasil dari idea memerhatikan satu aksesori yang wanita selalu guna macam rantai, ditangan. Louie Cartier kemudiannya mencipta seutas jam tangan untuk kaum lelaki dalam awal abad ke-20.
Tujuan asal untuk bantu pemandu juruterbang.
Pad asalnya dia mereka jam ini membantu juruterbang-juruterbang yang tidak boleh nak budget masa dalam ketika penerbangan, terpaksa meraba-raba mencari seutas jam ketika sedang terbang dalam sebuah pesawat. Sama juga, ketika perang dunia pertama (WWI) meminta satu kaedah  masa  untuk mengukur masa ketika dalam  pertempuran.
Ciri-ciri.
Menjadi bahagian budaya aliran utama, jam tangan menjadi agak mudah untuk digunakan. Jam tangan automatik, direka cipta oleh Abraham-Louis Perrelet  pada tahun 1770 dandisempurnakan pada tahun 1923 oleh John Harwood, memastikan yang jam itu mempunyai masa yang tepat tanpa si pemakai perlu untuk mengunci jam itu,   untuk mengekalkan masa jam itu berjalan seperti biasa. Namun, hari ini, jam-jam sudah ada  bateri yang boleh bertahan dalam jangka yang lama,  jadinya mekanisme automatik sudah ada didalam jam itu.
Saiz jam  ketika itu.
Jam-jam pertama saiz ukurannya lebih kurang 4-5 inci lebar dan kira-kira 3 inci tebal. Berbeza dengan sekarang ini, macam-macam jenis dan bentuk ada. Yang kecil dari 3 inci pun ada. Jam dari handphone sudah ada.
Jam sekarang ini sudah advance.
Hari ini pengguna-pengguna jam bukan sahaja boleh menggayakan jam itu sebagai jam sahaja, malah dijadikan satu fesyen dan trend masa kini. Pelbagai brand yang mahal-mahal ada. Malah sekarang ini, macam-macam fungsi, ada  yang kalis air,  dan menggunakan kuasa tenaga matahari sebagai bateri.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar